Majalotta - In this life there are nothing but possibilities

Att leva med diabetes..



jag har som de flesta vet, typ 1 diabetes, sedan 1986, dvs jag har haft diabetes i 22 av mina 25 år..
Jag skulle säga att diabetes är en sjukdom som du lever med, som förändras, som du förnekar i perioder och som du förhoppningsvis accepterar och inser att du måste jobba med.
Jag har accepterat min diabetes, i omgångar och jag har även förnekat den, speciellt i tonåren, men även vintern 2002 då jag var nära att hamna i koma. Sedan dess har jag accepterat mitt handikap mer och mer men jag tror att det är först nu jag insett att jag måste jobba med den. Massa. Och jag måste förstå att min diabetes inte kan skötas lika dant hela tiden. Den förändras, du stressar, får en infektion eller annat och du måste tänka annorlunda.

Jag har kämpat stenhårt med den senaste veckan och det är jobbigt. Den vill inte riktigt som jag vill. Men det ska bli perfekt.. så perfekt som det bara kan bli. Jag har insett att det är bättre om jag äter frukost varje morgon.. Det är ett steg i rätt riktning.
Jag har en jättebra funktion på min pump som kallas bolusguiden. En guide som hjälper mig med hur mycket måltidsinsulin jag ska ta. Jag har fått göra några uträkningar som sedan förts in i inställningarna i pumpen. Sen kommer det krångliga, räkna ut antalet kolhydrater i en måltid. Något som är krångligt och svårt men blir bättre med tiden. Tänkte detssutom att jag ska köpa en våg som jag kan väga maten med. Man kollar sedan sitt blodsockervärde och för in detta i pumpen tillsammans med antalet kolhydrater. Så.. räknar pumpen ut hur mycket bolus du ska ta, fantastiskt.. Speciellt bra om man äter lite godis.. vilket jag gjorde på bion igår..

Kanske inte så intressant för er att läsa, men jag kämpar som sagt med detta nu, det tar upp mycket av min tid och min energi. Så nu vet ni det!







Malin
09 September, kl. 10:26 | Blogg; http://difmalin.wordpress.com

jag tycker du är duktig som klarar det, jag hade aldrig klarat att leva med att ta sprutor varje dag och ha full koll på allt hit och dit.



angående filmklipp i bloggen, iaf när man tar det ifrån youtube är lite annorlunda på blogg.se än på den sidan jag använder (kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur man gör) men jag kan hjälpa dig med det en dag!

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback