Majalotta - In this life there are nothing but possibilities

Undringar...



Jag har länge undrat varför det är så svårt att få reda på vilka risker man har som diabetiker när man väntar barn. När jag upptäckte att vi väntade barn var jag skräckslagen i flera dagar, min läkare har länge skrämt mig med meningar som - Ditt barn kommer vara helt missbildat! osv..
Inte konstigt att man var rädd..
Vi sökte mycket information de första veckorna, frågade varenda läkare, sköterska och barnmorska. Vi fick lugnande svar som att det är väldigt ovanligt att moderns diabetes gör att man får sjuka och missbildade barn idag, det var mycket vanligare förr..  det som oftast sker är att barnet växer för fort..
jaha, så med detta blev man ganska lugn i magen.
 
ungefär när halva graviditeten hade gått fick vi komma in på ytterliogare ett ultraljud, där får vi reda på att hjärtfel är vanligare hos barn till diabetiker än barn till friska mammor. jaha? och varför kunde ingen berätta detta tidigare. så att man vet vad man ger sig in på.. Idag fick jag veta att jag som gravid diabetiker har en ökad risk för havandeskapsförgiftning. Undra hur mycket mer vi ska få reda på innan resan går mot sitt slut?
jag känner mig lurad och ganska irriterad på att det i dagens informationssamhälle finns SÅ lite information kring diabetes och graviditet. Skam åt sjukvården..

jag fortsätter hoppas och tro på att allt ska gå bra, att vi i mitten av maj någongång har ett friskt litet barn hos oss!









Johanna
02 February, kl. 10:54 | Blogg;

Ni kommer att få ett utav de underbaraste och ljuvligaste barn!! Jag bara vet det!!!! :) Hoppas allt är bra med er!! STOOOOR KRAM

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback