Majalotta - In this life there are nothing but possibilities

Astrid Lindgren


Det finns så många filmer man såg som liten som tar fram så många underbara minnen, Själv är jag ett stort Astrid Lindgren fan, jag läser gärna hennes böcker om och om igen och har såklart de flesta filmerna. Min favoritbok är nog "Sunnanäng" en bok med flera kortare berättelser, alla om fattiga barn, oerhört fin och såå sorglig. Det jag gillar bäst med Astrid Lindgren är hennes sätt att skriva på. Hon är gammaldags i sina ord och väljer de allra vackraste, och vackra ord har jag alltid haft en förkärlek till. Sen hade hon en helt fantastisk fantasti, tänk bara att komma på alla dessa fantastiska personligheter. Jag har ju alltid älskat Pippi och trodde t o m att jag hette det när jag var sisådär 4 år. Mina vänner har många gånger fått leta efter små saker i stubbar i vår trädgård, minns du Annie?
  Pippi var och kommer alltid vara en stor förebild för mig, liksom Astrid själv..

En annan favorit var Skinn Skerping, jag minns att jag tyckte denna bok var så läskig och var ganska rädd för att läsa den men ändå skulle den läsas om och om igen, liksom den helt underbara berättelsen om draken med de röda ögonen, jag hoppas kunna läsa dessa sagor för min son och hans syskon i framtiden.

Har ni förresten sett den fantastiska filmen "Allra käraste syster" Jag älskade den filmen och har letat så efter den men det verkar inte helt enkelt att få tag på den. Hittade lite klipp på Youtube som jag tittat på idag och nu är längtan stor efter hela filmen (det är dock bara en kortfilm på 30 min)
Någon som kan hjälpa mig med vart jag hittar den?

Underbara underbara Astrid, tänk vad hon gjort för oss svenskar...

 
 






Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback