Majalotta - In this life there are nothing but possibilities

Jag behöver DIN hjälp!


Nu behöver jag bra och användbara tips av DIG som är förälder...
Det gäller lilleman sömnvanor. han sover fruktansvärt dåligt och jag vet snart inte vilka knep jag ska ta till för att orka med. Att regnet smattrar mot mitt fönster och att det är oerhört grått ute hjälper INTE!

Var på BVC igår för läkarkontroll och pratade då med både läkare och sköterska om hans sömn. De tyckte att det var viktigt att vi fick ordning på det, speciellt då dessa kassa nätter sätter sina spår på mitt blodsocker. De påstod även att barn som är 6 månader inte behöver äta på natten, inte alls tydligen. De tyckte att jag skulle åka bort och sova någon annan stans ett par nätter och att någon jag känner mig trygg med skulle komma hit och ta lilleman, tex min mamma. Men det skär i mitt hjärta när jag tänker på att han kommer vara ledsen och att jag inte kommer vara här och trösta honom

Andra jag pratar med säger att det blir bättre om man får dem att använda napp. Men vi har trugat med nappen så mycket nu att jag gett upp, han vill inte ha den, så är det bara!
Vissa berättar om att deras nätter blev bättre först när de slutat amma. Men jag vill ju inte sluta amma, inte än!

Inatt försökte Andreas ta honom när han vaknade redan efter 3 timmar, men efter en timme av gråt och skrik gav vi upp och jag ammade honom till sömns samtidigt som tårarna rann ner för mina kinder.

Har du något bra tips att ge oss? Vi behöver verkligen hjälp, jag behöver min sömn!






Anna
11 November, kl. 10:22 | Blogg;

Hej och usch så svårt detta är!! Själv har jag en liten underbar pojke som är snart nio månader. Jag nattammade honom till för en månad sen. Då kände jag att det fick vara nog och jag märkte tydligt på honom att han hade gjort nattamningen till en "ovana". Han åt nästan ingenting utan ville bara ha en slurp för att somna om. Helt plötsligt satte vi bara stopp för nattamningen. Så fort han vaknade gav vi nappen eller vaggade honom i famnen. Detta gick förvånansvärt smidigt. Ledsen i max tre min innan han somnade om igen. Tre nätter hade vi som var "jobbiga" då plutten vaknade ofta och ville ha mat. Men oj vad det var värt det!! Det svåra är ju klart att inte er lille pojke tar napp... Har han annan trygghet i snutte eller så kanske?



Förstår att du inte vill åka hemifrån och låta honom vara ledsen. Det hade jag aldrig heller klarat. Vi hade ju tur att inte vår pojke var ledsen annars vet jag inte hur länge jag hade kunnat stå emot. Finns ju inget värre än ledsna bebisar...



Lycka till och hoppas det löser sig! Man får försöka tänka att precis som man själv "mår dåligt" av att vara vaken ofta på nätterna så gör nog barnen det med. Sammanhängande nattsömn är ju viktigt för alla.

sanna
11 November, kl. 11:48 | Blogg; http://sannaeleonornilsson.blogg.se/

jag har fortfarande samma problem med nattmaten, och Leo är snart 14 månader. det ÄR jättesvårt att sluta med det när dem bara gråter och skriker och man själv är så trött så man knappt orkar vara uppe.

Då blir det lätt att man ger flaskan eller vad det nu är, för att man själv måste sova.

Men jag har märkt att sedan Leo börjat sova bara en gång på dagen har han sovit mycket bättre på natten.

Flera timmar i sträck.

Har ni provat att låta honom sova lite mindre på dagen?

lycka till!

martina
11 November, kl. 13:15 | Blogg;

mitt första barn var precis som din lilla benjamin! Åt oich åt och åt på natte, jag ammade aldrig så tillslut åt han tre ibland fyra flaskor med välling på natten. Det blev så fel, när han var åtta månader kom vi fram till att det var en ovana och att han skulle sluta, han skrek och han skrek och han skrek, men under tiden han skrek låg han mellan mig och pappan och jag intalade mig att han känner sig iaf inte ensam. Han var ju ledsen och vi försökte trösta, det är huvudsaken, två tre nätter höll vi på, det blev lättare hela tiden och sen slapp vi eländet och han sov bra! Efter det har han knappt vaknst en natt!

martina
11 November, kl. 13:15 | Blogg;

hej igen, att ta bort sömn på dagarna blir bara värre! iaf för mina barn!

Jenny
11 November, kl. 14:04 | Blogg; http://jennysabina.blogspot.com

Hej vännen! Jag har väl inget jättetips men jag måste bara säga att jag förstår inte den läkaren som säger att han inte behöver mat på natten när han är 6 månader. Och verkligen alldelles för liten för att bli "lämnad" av dig på natten. Min åsikt är att det är alldelles för tidigt att vara så hård att han inte får mat på natten. Jag vet ursäkta språket hur jävla jobbigt det är. Ellen kunde i slutet när jag ammade äta från 5-7 ggr per natt och det var en ovana så vi kämpade några nätter men då var hon 9-10månader. Jag tycker han är för ung för det. Min åsikt! Men jag kan ha fel... Förlåt att jag inte har något tips :( Kramar

Anna
11 November, kl. 14:48 | Blogg;

Håller med Jenny. Även till mig sa BVC när min pojke var sex månader att han inte behövde mat på natten. Dock är han en väldigt aktiv kille och han har varit svår att amma på dagen då han hellre vill leka och titta på allt runt omkring. Därför behövde han äta på natten när han kunde slappna av. Dock märkte jag vid åtta månader att han då börjat att enbart "snutta" i stället för att äta riktiga mål. Då kände jag att det var läge för honom att sluta med nattamningen. Jag skrev ovan att vi vaggade/gav nappen tills han somnade och att detta fungerade bra. Antagligen för att han var redo att sluta äta på natten. Vi försökte även detta någon månad tidigare men då fungerade det inte alls; antagligen för att han då behövde nattmålen.



Men lider med dig för förstår att du är riktigt riktigt trött...

Malin
11 November, kl. 16:03 | Blogg; http://malhin.pointblog.se

Hej vännen! Förstår vad du går igenom... Felix har varit ungefär likadan, men jag ammade honom inte, så jag tror inte det handlar om det.

Felix sov rätt okej mellan 5-10 månader och nu har han vänt igen. Ska sova i våran säng, äta på nätterna, hatar sin egen säng över allt annat, tar inte napp och har aldrig gjort det. Frustrerande då man vet att nappen kan trösta i många fall.



Det tips jag fick av andra föräldrar är att alltid låta dem somna i sin egen säng, då lär dem sig att lugna ner sig själv och somna själv. ingen lätt uppgift inte.

Hoppas det löser sig snart

liselotte
11 November, kl. 18:45 | Blogg;

Haha,en gammal morsa e jag! Stefan ammade jag varannan timma i 6-7 mån! Tilss jag nästan ramlade ihop,det visade sej att man har mindre mjölk på kvällarna(är inte lika fylligt som på dagen)när en dag gått,man e trött kan det lätt bli så,men man märker ju inte det! han åt,åt och åt,plus att han krävde mer,kraftigare mål,den energi som han hade,vi fick börja mycket tidigare med fullkorn och annat,det är alltid individuellt på alla barn.Fortsatte amma gjorde jag,men gröt el annat fylligare upptill,blev bra för oss båda!Visst kan man "skämma" bort dom också med mat på natten,mysigt,men man måste förstås orka i längden. Vet ej om det hjälper dej,men han kanske behöver mer som fyller på. Lycka till,läkare har inte alltid rätt heller,ej heller Bvc sköterskor,lite känner man själv också vad man vill,ingen tvingar en till att lämna bort sitt barn,sicken rolig avkoppling det blir,om man inte kan "släppa" tankarna,kan man lika gärna va hemma. Liselotte

jenny p
11 November, kl. 20:18 | Blogg;

Hej! inga mirakeltips men tror som liselott att ladda på med lite mer mat sista kvällsmålet o hoppas plutten sover några fler timmar innan det är dax för nattammning. tror med att han är lite för liten för att skippa nattmål när han så tydligt visar att han behöver det? lider med dej och hoppas den fasen snart går över så du får vila. för det kommer gå över även om det känns avlägset just nu. kanske håller han på att lära sig massor och tar in många nya intryck då behövs mer käk? dt enda tipset är ju att fösöka sova och ta det lugnt på dagarna så man orkar med jobbiga nätter. kram på dej och önskar att du snart får sova ut!/ Jenny

Johanna
11 November, kl. 21:28 | Blogg;

Hej fina!!

Noomi vaknade också ofta på nätterna länge och det vi gjorde som vände det hela var att vi bytte ut sista kvällsmålet mot välling + att vi gav henne en vällingomgång till precis innan vi själva gick och skulle sova. Hon har somnat runt kl. 20 nästan alltid och så fick hon då andra flaskan medan hon sov mellan 22-23. Då började hon hålla sig till 5-6 iaf. Sen efterhand så började hon sova hela nätterna och efter ytterligare en tid kunde vi skippa extraflaskan med välling. Det behöver ju inte vara du som ger nattflaskan med välling heller. Den av oss som gick och lade sig sist gav alltid Noomi för att hon skulle få den så sent som möjligt. En annan sak som har hjälpt både Jonathan och Noomi att sova bättre var att de fick flytta in sina egna rum runt 7 månaders ålder. De slutar störas av att man hostar, snarkar, att täcket prasslar när man vänder sig och andra små oljud som inte går att undvika. De har båda sovit i sina egna sängar redan från början och då blir steget att flytta till eget rum inte lika stort. Jag vet att ni får ordning på det snart!! För plötsligt vänder det och ett kort tag efter det har ni glömt allt vad nattkrångel heter och kan njuta av era goa, långa, energifyllda dagar!! :) Hälsa dina pojkar min fina vän!! KRAM!

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback