Majalotta - In this life there are nothing but possibilities

Om annat viktigt

Läste i Aftonbladets nätupplaga igår om en stackare som fått hudcancer, Ush! Dessutom har hon aldrig ens bränt sig. Sen läste jag att malignt melanom uppträder ofta 30 år efter att man bränt sig, i detta fall skulle det betyda att hon brände sig i sin mammas mage. Högst otroligt. Men faktum kvarstår. Hon har en aggressiv form av cancer och både hon och hennes familj lider. Hemskt!

Det jag funderar över är solkrämernas inverkan. Hon har aldrig bränt sig. Fine. Men nästan alla solkrämer innehåller ämnen som är cancerframkallande. Och, hör och häpna, blir än mer cancerframkallande när de utsätts för solens strålar. Hmm... För mig en konstig ekvation. Varför ha cancerframkallande ämnen i ett skydd som minska risken för cancer. Att smörja sig med detta ämne så ofta som flera gånger i timmen enligt rekommendationerna borde ju göra det ännu värre eller?

Jag låter bli att smörja mig om jag ska vara ute en stund, likaså barnen. Ska vi vara ute lite längre åker kokosoljan på (nej inte sån där sololja som luktar syntetiskt av kokos och som gärna börjar koka på huden utan samma kokosolja som jag använder i maten, ekologisk kallpressad kokosfett med supermånga häslovinster)
Och ska vi vara ute länge länge tr vi på oss kläder eller smörjer oss med bra grejer, tex från Maria åkerberg.
Huden behöver utsättas för sol i lagom portioner för att kunna bilda d-vitamin. Utan cancerframkallande ämnen ivägen. För övrigt är många av dessa ämnen förbjudna i bland annat USA och när de väl gör något bra då hänger inte Sverige med. Men allt skit, det tar vi gärna hit!

Nog om det! Nu är det fredag. Solen skiner, det är måååånga minusgrader och sjukt vackert ute.
Jag, barnen och mannen ska ut till kyrkis i mellbystrand för att njuta av denna dagen!!






Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback