Majalotta - In this life there are nothing but possibilities

Borta bra men hemma bäst

Jaha, hemma igen. Trött och sliten. Släktkalas avklarat igår och nu planeras barnkalas. Veckans to-do-list blev lång men det ska bli skönt att bocka av punkterna så småningom!

Åter till semestern. Sist dagen regnade det och var ca 15 grader (dvs mössa å tjockjackaväder för floridianer)
Vi hade ju kollat väderprognosen och därför sparat shoppingdagen till denna dag. I tio timmar spatserade vi runt i detta ENORMA köpcenter. Som tur fanns där en bra lekplats där barnen kunde spralla av sig.
Det shoppades en del och dessutom åt vi på cheesecake factory, typ bästa maten på resan!

I torsdags flög vi sen hem. Redan gick kanon och barnen sov en hel del, Li ganska oroligt men B sov som en stock i drygt 3 timmar. Skönt att komma hem till ordning och reda, rutiner och framförallt hälsosam mat!!!

Busungar
Li fick världens sötaste Arieldocka!
Malin lyxade till det på cheesecake factory
hon gillar sin docka

Och sin moster

Så, tack florida för denna tid, hoppas vi ses igen :)

Swapshop och USAs Venedig

Nu är det snart dags för hemfärd, imorgon eftermiddag lyfter vi och landar sedan i Köpenhamn på fredag morgon.
Vi har nu försökt krama ur det sista ur denna resa, med blandade resultat ;)

I måndags besökte vi swapshop i fort lauderdale. En jättestor marknad med kläder, skor, leksaker, elektronik, frukt m.m. Där fanns också en spelhall, till Benjamins stora glädje och ett tivoli, även en utomhusbio. Ganska tacky ställe men kul att ha sett. På eftermiddagen skulle Andreas ut på en fisketur med båt så jag, Malin och barnen hände i fort lauderdale. Vi kollade in kanalerna och de fina husen och båtarna. Hände på stranden och kollade kitesurfarna, käkade glass, hälsade på polishästar och hade en allmänt mysig eftermiddag.

Älskar frukt och grönt-marknader!!

Li är nöjd eftersom hon är tillräckligt lång!

Ridande poliser på små (!!!) hästar. Här fanns också cyklande poliser och poliser på Segway...

Här hade jag kunnat tänka mig ett hus. Komplett med pool och båt

Igår ställde vi klockan och körde tidigt mot florida keys. Planen var Key largo och islamamorada. Jag hade önskat att åka hela vägen ut till Key west men det ville ingen annan så der fick bli en kompromiss. Dumt val. Där var det svårt (läs i princip omöjligt) att hitta en strand som inte var privat.
Slutligen hittade vi en! Med lekplats, basketplan och grillande pensionärer.
Sen körde vi mot Miami south beach, badade i de härliga vågorna och åt på sämsta restaurangen ever! Usel service, sjuka priser och inte speciellt god mat.
Ja ja, vi fick uppleva lite av Miami iaf ;)
Vackra vyer i florida keys
helvild tös!

Blääää för restaurangen
En god och rykande drink!

Idag, sista dagen, blir det shopping på sawgrass mills!

Sol och bad

Vi njuter mest av sol och bad, funderar kring vad vi inte vill missa och vad som inte intresserar oss nämnvärt. Idag är en oplanerad dag, blir stranden lite senare, än sover alla utom jag :)
Imorgon, tisdag och onsdag har vi planer och på torsdag är det dags för hemfärd! Med blandade känslor såklart..

Dessa ljuvlingar!
strandhäng

Li gav tumme ner för att hon inte fick leka mer på lekplatsen..

Jag köpte nya solglasögon, rosa i riktig Miamistil...
i min nya bikini
busunge!

Lite kamerabilder

Här kommer en bildbomb med bilder från kameran.
Först, lite bilder från vår gator golf i Orlando :)

Några bilder från Disney World

Från Zoo Miami:

Och slutligen dagens strandbilder:

Zoo Miami

Igår, onsdag (eller?? Är allt lite snurrig med dagarna) besökte vi zoo Miami!
Mycket positivt överraskad :)
Superfint, välskött, massa djur och uppskattat av hela familjen!
Just nu var det dessutom dianosaurieutställning runt om i parken

Härlig lekplats

Lejonkungen!!!
Förutom lejon såg vi elefanter, giraffer, cameler, zebror, hyenor, krokodiler, apor, ormar, massa olika savanndjur och ja, massa mer. Minns inte hälften... Får lägga upp bilder från kameran sen. Vi kom dit  strax innan lunch och parken stängde 17.30, sista djuren fick vi springa förbi.. En perfekt dag med perfekt väder, strålande sol och 23-24 grader.

Bye bye Orlando och hej beachen!

I måndags checkade vi ut från calypso cay och drog vidare mot östkusten!
Efter 3,5 timme var vi framme i Hollywood (hade inte en aning om att det fanns ett hollywood här också) och efter en fika på Ihop mötte vi upp Carl som vi hyrt lägenheten av. Vi har hyrt via Airbnb, hotellet i Orlando däremot bokades via sembo.
Lite senare åkte vi å handlade lite frukost och åt kvällsmat på nåt ställe..
Lite shopping på forever 21 hann vi med i söndags fm

Nya neighborhoods.

Igår, tisdag, spenderades på hollywood beach, det blåste en hel del men i övrigt var det skönt. Härligt att bada i havet!!!
Vi åt sedan supergod glutenfri pizza innan vi styrde kosan hemåt för dagen :)

Hollywood beach

vi byggde sandslott

Plockade snäckor
Njöt av stranden trots blåst!

Älskade barn!

Andreas provade lekplatsen

Riktigt härlig strandpromenad

Loppans födelsedag

Ligger lite efter med uppdateringen. Men här kommer lite bilder från Lis födelsedag i lördags.
Damen hade önskemål om poolen hela dagen och så fick det bli. Först fick hon sång och presenter i sängen och därefter åt vi av den ljuva (not!!) frukostbuffén innan det blev önskat poolhäng!

Inte illa att få fira födelsedagen med varmt väder och sol!
I ny kjol och tröja och "tingelingtofs"
på kvällen åkte vi till downtown disney som är ett stort område (utan inträde och gratis parkering 😃) i disneystil, med världens största disneyaffär, restauranger och nöjen. Det är som ett gångstråk och längs vägen spelade olika artister och det fanns mycket att titta på. Enligt önskemål åt vi på en restaurang som heter T-Rex, häftigaste restaurangupplevelsen någonsin. Massor av dinosaurier som både rörde på sig och lät. Supersnyggt gjort och fullt av detaljer. Maten gick inte av för hackor heller men så kostade den en del också...

Vilken butik!!!

Solsystemet fanns på plats i restaurangen
Benjamin posar ihop med en babymammut

Efter maten planerade vi att strosa runt, titta på allt och kanske shoppa lite men någon var visst trött...

Tungt att fylla år...
lite hann vi se men det var svårt att ta bra bilder i mörkret.
Lånar en från Disney istället

Walt Disney World

I fredags begav vi oss till Disney world. Vilken grej! Men så krångligt med biljetter, man kan ju köpa dem lite varstans till mycket olika priser!
Direkt på plats kostar de runt 110 dollar stycket men överallt finns ticketcenters som erbjuder biljetter för varierade summor. Vi köpte slutligen våra på Walmart och sparade in drygt 400 på 5 biljetter.

Att vara på disney world är verkligen som att kliva in i en sagovärld. Det är fantastiskt uppbyggt och de har verkligen tänkt på detaljerna. Vi kom till halvtomma parkeringar och åkte sedan shuttle och båt innan vi kom till parken. Det är välorganiserat och genomtänkt.

Förväntansfulla!
Vi med :)
Lite besvikna på byggkranen som förstörde vyn vid slottet!
Vi åkte karusell

Hälsade på piraterna

Shoppade

Mer parad

Sen vinkade vi hejdå till disney world och Li somnade i pappas knä på Shuttlen tillbax till bilen!

Alligatorer och shopping

Igår styrde vi bilen mot en liten minigolfbana med alligatorer kring. Dessa fick vi mata vilket såklart uppskattades av barnen. Minigolfen uppskattades också, åtminstone av mig eftersom jag vann!
Efter detta åt vi lunch på tgi fridays :) Och sedan körde vi mot en outlet. Där shoppade jag och Malin loss lite på Victoria secret, fick tag i en riktigt snygg bikini till vrakpris! Li ville också ha bikini vilket var svårt att hitta där så på vägen tillbaka till hotellet körde vi inom walmart som ligger 2 min från hotellet och där hittade vi en Baddräkt med Frosttryck, som vi sedan testade i poolen. Poolerna är uppvärmda. spapoolen är ca 40 grader, så där satt vi å götta oss igårkväll, helt ensamma.
Hade det inte varit för alla människor vid frukosten på morgonen hade jag varit rätt säker på att vi är ensamma här. De enda man ser till är de som är anställda här.

Tror att detta är en riktigt bra period att åka hit, just pga lågsäsongen. Visst i outletbutikerna är det fullt med folk men i övrigt känns här lugnt. Inte mycket folk varken på minigolfen eller Tgi Fridays.
Vädret är lagom varmt, 24 grader igår, något svalare i tisdags men solen värmde gott vid poolen.  Idag regnar det dock, blir nog ett besök på Florida Mall :) Imorgon planerar vi för Disney world och på lördag fyller lilloppan år och hon vill bada vid poolen så det ska bli!

Här bor vi! Calypso cay resort and villas.  Lägenheten har två sovrum, kök, tvättstuga, balkong, tv-rum, 2 gigantiska toaletter och 2 stora klädkammare. Vi klagar inte!

Ensamma vid poolen :)

Bubbelpoolen som är riktigt varm!

Rutschkanor

Malin njuter av solen

Minigolf

Trött kille!

Framme och heeeelt slut

Igår strax efter 22 lokal tid (alltså 04.00 Sverigetid) rullade vi inpå parkeringen vid hotellet i kissimmee utanför Orlando.
Resan har gått fint, det började med en timmes försening från kastrup pga datafel med planet. Hann bli ganska kallsvettig då vi inte hade jättemycket tid innan nästa plan gick från Düsseldorf. Strax innan landning i Düsseldorf får vi veta att flygplatsen varit stängd pga kraftigt snöfall och alla planen är därför försenade. Skönt. Vi slipper alltså springa igenom flygplatsen.

På nästa plan och upp och iväg! Andreas och Benjamin sov under takeoff och en stund därefter, sen var B vaken resten av den nästan 10 h långa resan. Li sov en stund i mitten av resan och jag har nog aldrig sovit så lite på en flight någonsin.
Vi landade strax efter 15, jag med helvetisk smärta i bihålorna :(
Sen väntade köer av alla dess slag, passkontroll och allt annat och slutligen biluthyrningen.
Klockan var runt sex när vi rullade från Miami mer rutorna nedvevade och njöt av värmen!
Kan villigt meddela att denna bilresa är det värsta jag någonsin gjort, jag var så trött och fick ta till konstens alla regler för att klara av att köra, tror aldrig 3,5 timme har gått sååå långsamt! Ush!
Var ett vrak som gick raka vägen in i sängen när vi kom upp på rummet.

Barnen vaknade typ mitt i natten, vi har nu ätit frukost och vilar lite på rummet i väntan på att det ska bli lite varmare ute. Poolområdet är checkat så dit drar vi snart!

På vej

Klockan ringde 01.10 och nu några timmar senare sitter vi på kastrup och deras mycket uppskattade barnavdelning. Lite trött är man ju men nu är vi äntligen på väg, som vi längtat!

Jag som aldrig är sjuk har drabbats av förkylning och såklart ont i bihålorna. Dålig kombo när man ska flyga. Konstigt nog var jag förkyld sist vi var på semester med, hoppas det inte gör allt för obt på planet och att det går över snabbt!
Familjen bus!

Ett ganska öde Kastrup sådär strax efter 04.00

Packproblem

Försöker få ihop det här med packningen. Överallt hör och läser jag att till Florida åker man med halvfulla väskor. Eller halvtomma??
Det verkar inte gälla familjen Albjär...

Jag packar i, jag packar ur, räknar, funderar, outfitplanerar, kollar vädret, packar ner, packar ur och kollar på vad jag kan/vill slänga när vi är där. Konstaterar att det kanske inte blir så mycket shopping. Eller om det blir det - kan man köpa en väska till. Vi reser med 3, det är ju möjligt med 4. Ja, så får deg bli. Fast behöver jag egentligen den där klänningen med? Å hur stor plats tar egentligen kalsonger? Herrkläder överlag tar mer plats, det borde betyda att jag och barnen får ha MER med oss, eller shoppa mer...

Hade vi rest 2 veckor till Thailand hade det varit lättare. Några strandklänningar, flip-flops och solkräm. Florida bjuder på mycket, strandliv, storstadsseightseing i Miami, nöjesparksfläng i Orlando, träskmarksbesök osv. Allt kräver olika outfits. Och om kvällarna kan det bli kyligt. Tjocka kläder tar plats.
Men hellre Packproblem innan Florida än enkel packning innan Thailand. Just nu i alla fall, en annan gång kanske han lyckas övertala mig om Thailand. Fast jag inte är så sugen på det just nu, Asien lockar inte. Å andra sidan gjorde inte USA det heller förr. Då lockade bara Jamaica. Det gör det fortfarande..,,

Nähä, återgå till packproblemen, tvätt å städ. I natt far vi!!!!
Li reser snyggast av oss 😃

halvfulla väskor var det?????