Majalotta - In this life there are nothing but possibilities

Kuba februari 2017

Kuba kan vara det mest udda landet jag någonsin besökt...
Det lämnade oss så fulla av nya insikter, funderingar och massa känslor.

Vi började vår tripp med att flyga med Air Canada till Toronto och sedan Varadero. Vad vi inte hade koll på innan vi begav oss till flygplatsen var att det krävdes visum/esta för att mellanlanda i Canada. Detta hann vi med nöd och näppe fixa på flygplatsen och trots att vi var på plats 3 timmar innan vi skulle flyga fick vi springa ignom hela flygplatsen för att hinna i tid.
Resan sen, från Toronto till Varadero kan vara det värsta jag någontin upplevt. Den turbulensen skojar man inte bort. Dödsångesten var brutal. Men vi landade säkert, sent på kvällen, i ett varmt och skönt Kuba.

Där stötte vi på nästa problem, som vi fortfarande inte vet orksaken till. Passkontrollanterna tog våra pass och gick, en timme senare efter utfrågning om vad vi arbetade med och hur mycket vi tjänade fick vi komma in i landet på riktigt...
Första fem dagarna spenderade vi på ett halvtaskigt all inklusivehotell i Varadero. Vi hade en del otur med väder (åska och en del regn) men det var kanske räddningen för att inte bränna våra likbleka hudar i den starka karibiska solen.
Vattnet var trots den mulna himmel det vakraste jag sett och stranden är såå lång och inte överdrivet med folk någonstans.

Vi tog oss efter dessa dagar vidare till Trinidad, eller rättare sagt Playa Ancon strax utanför Trinidad. Vi åkte dit med taxi/privat chafför som bokades via hotellets säkerhetsvakt.
Att bo på detta hotell var som att gå tillbaka till 80-talets Las Palmas. Människorna såg ut som då, hotellet var inte ombyggt sen dess och maten var typisk 80-talsmat. I övrigt fanns allt som önskades, mat, dryck, massage, pool, strand, lösa hästar... (just lösa hästar verkar finnas överallt i på Kuba) Vi bodde i en 2 rums-bungalow precis vid stranden och hade några härliga dagar i denna del av landet (trots magsjuka hos 2 av oss).

Trinidad är en oerhört vacker liten pastellpärla men många bildköna platser. Det är gamla, slitna och oerhört charmiga kullerstensgator överallt och husen är låga och i härliga pastelliga färger. Väl värt ett besök :)

Efter några dagar här förflyttade vi oss till Havanna, återigen med bil bokad av hotellets säkerhetsvakt, som lovade en stor bil med AC som hans bror körde men det kom en liten Lada utan AC och säkerhetsbälte och broren fick köra hem igen till fömån för en taxichafför med vettig bil.
Första intrycket av Havanna var att det såg ut som ett krigsdrabbat kaos, alla hus var så slitna och nästan förfallna och mitt i allt detta bodde vi. Men Havanna har sina vackra platser också, upptäckte vi senare på kvällen. Området runt gamla stan är fantastiskt vackert.

Den här bilden statuerar verkligen Havanna, välrenoverat fint hus (hotell) och lite längre bak i bilden, förfallna och slitna husfasader.
På Paseo de Martim, som påminner väldigt mycket om Barcelonas Las Rablas. Gatukonstnärer, barn som spelar fotboll och en familj som "dabar"...

Renovering av gamla hus, här vid Placa Vieja
Husfasader i olka färger utmed Paseo de Martim
Tidstypiska bilar vid Parque Central
Parque Central
Innegård på någon restaurang. Där inne gick fria påfåglar...
Poserandes på Malecon

Och så romdrinkar såklart....

Efter tre nätter i Havanna, där vi hyrde en lägenhet via AirBnb (bästa boendena finns där :) ) åkte vi tillbaka till Varadero igen. Denna gång bodde vi också i lägenhet hyrd via Airbnb. Här njöt vi av lata dagar, morgondopp varje morgon efter yoga på stranden, ljumma kvällar i trädgården och slutligen också riktigt god mat.

Varadero må vara ett riktigt turistparadis (läs turistfälla) men stranden går verkligen inte av för hackor!

Vad vi lärt oss i och om Kuba:
  • Internet och wifi är i princip omöjligt att använda (på de få platser det finns)
  • Bankomater är svåra att använda då pengarna ofta är slut och du dessutom bara får ta ut en (relativt) liten summa varje dag. Du kan inte växla till dig deras valuta hemma och de har dessutom två valutor, en för residents och en för turister
  • Att betala mned kort är i princip omöjligt
  • Det finns sällan speciellt mycket (om ens någon) mat i mataffärerna
  • Det renoveras hej vilt överallt, men fortfarande använder folk gatorna som sitt vardagsrum på kvällarna